Fortøjning til båden

Hvad skal jeg bruge til fortøjning af båden?

Fortøjningstovværket du bruger til fortøjningen af din båden skal kunne modstå stræk og pludselige påvirkninger, havvand, sollys, skamfilling og forrådnelse. Det er vigtigt at fortøjningstovet er bøjeligt og elastisk, men uden at kunne strække sig for meget!

Der er visse retningslinjer når det kommer til fortøjning af båden:

Det anbefales at man bruger syntetisk tov med en dimension på 8-24mm til lystfartøjer.

Robåd med påhængsmotor:             Fortøjningen må ikke være under 8 mm.
Motorbåd med påhængsmotor:      Fortøjningen må ikke være under 12 mm.
Motor- eller sejlbåd på ca. 2 tons:  Fortøjningen må ikke være under 16 mm.
Motor- eller sejlbåd på ca. 4 tons:  Fortøjningen må ikke være under 18 mm.
Motor- eller sejlbåd på ca.10 tons: Fortøjningen må ikke være under 20 mm.

Se vores udvalg i fortøjning og tovværk til båden herunder:

Sådan fortøjer du din båd korrekt med den korrekte fortøjning

Undgå skader på din egen båd, andres både, molen, bådebroen eller flydebroen!

Fortøjer din båd efter vejrforholdende og efter omgivelserne. Brug stræk-aflastere også kaldet fortøjningsfjedre på dine fortøjningsliner. Fortøjningsfjeder og strækaflastere sikrer, at du undgår kraftigt træk på linen ved høj sø.

Brug fendere på båden mod, agter, molen, forskibs og midtskibs.

  • Ved fastlægning ved mole, skal du sørge for en løs fortøjning, så båden kan bevæge sig med tidevandet.
  • Ved fortøjning mod flydebro skal du sørge for, at din fortøjning er forholdsvis stram, så der ikke er for meget bevægelse som slider på båden og molen.
  • Ligger du for svaj, brug en tung beton klods på ca 3x60 cm, og i den skal der være indstøbt en rustfri bøjle. 

    Kæden fra klodsen til båden skal have en brudstyrke som overstiger bådens vægt. Husk længden på kæden skal være mindst 3 gange vandets dybde, vælger du et ankertov er det 5 gange vandets dybde, og endnu længere i dårligt vejr.

Hvilken fortøjningstype og fortøjningsmateriale skal jeg vælge?

Næsten alt tovværk er i dag fremstillet af et syntetisk materiale, som for eksempel polyester eller polyeten. Det bedste tov til fortøjning er af langfibret polyester eller polyamidsilke. Der er dog også andre muligheder som for eksempel langfibret polyeten, her skal du blot have en større dimension. Det vigtigste er dog at tovværket skal kunne modstå stræk og pludselige påvirkninger, som sollys, skamfilling og forrådnelse. Fortøjningstovet skal være bøjeligt og elastisk, men dog uden at kunne strække sig for meget!

Hvad er fordele og ulemper ved et fortøjningstov med splejset øje?

Bruger du et fortøjningstov med splejset øje, kan det være svært at få tovet af fortøjningspælen, når du vil sejle videre, da andre kan ha lagt deres fortøjning ovenpå din fortøjning. Mange bruger et pælestik istedet, som er nemt at lave og lige til at hive til dig når du skal sejle videre.