varmeveksler

Find den rigtige varmeveksler til båden

En varmeveksler skal passe til størrelsen og typen på din motor, der findes både originale og uoriginale varmeveksler fra de kendte mærker som Bowman. Der skelnes mellem 2 systemer, her taler vi om det halve sytem og det hele system, se forklaringen nederst på siden. Zinkstav til varmeveksler som leveres inkl. messingprop.

Herunder finder du vores udvalg i varmeveksler og tilbehør: 

Model/varenr.: 14.1800
110,00 DKK
Model/varenr.: 14.1810
162,00 DKK
Model/varenr.: 14.1820
161,00 DKK
Model/varenr.: 14.1830
188,00 DKK
Model/varenr.: 50.BL180
13.399,00 DKK
Model/varenr.: 50.EH200
6.199,00 DKK
Model/varenr.: 50.FH200
8.199,00 DKK
Model/varenr.: 50.PE180
12.819,00 DKK

Vinterkonservering med ferskvandskøling har hele 3 fordele!

Har du et trangt motorrum, kan det være besværligt at vinterkonservere og her kan du bruge ferskvandskøling, hvor du blander glykol i ferskvandet, så motoren bliver kølet med kølervæske i.

  1. Herved stopper du rustprocessen og din motor holder herved til den er opslidt.
  2. Brug det varme vand til at varme båden op med (Samme princip som på en bil).
  3. Da motoren nu kører med en højere temperatur 80-90, får du en bedre brændstoføkonomi.

OBS! Universale varmeblæsere som bruger vand fra motoren, er ikke godt at bruge – hvis motoren køles med havvand!

Vigtigt når du skal finde den rigtige varmeveksler

Køb en varmeveksler med kit der passer til motorens størrelse:

Der findes både originale og uoriginale

Til Mercruiser findes der 2 typer:

Et halvt system:

Det halve system benyttes af både Volvo Penta og Mercruiser, her er det kun motorblokken som køles af kølervæske.

Fordele og ulemper ved det halve system:

+ Det billigste system.

+ Simpel montering.

+ Vinterkonservering lidt lettere.

- Dyr manifold ruster stadig.

Et Helt system:

Volvo tilbyder dette system på få motorer.

Ved det hele system, er vinterkonservering noget nemmere. Motor og manifolde er fyldt med kølervæske, men man skal fortsat skylle systemet igennem, for at få saltvandet ud af varmeveksleren, altså starte motoren med en haveslange på. Men man er fri for at fylde kølervæske på og tappe det af igen. Kølervæske er noget fedtet stads og det er ikke nemt at undgå at spilde, det er man så fri for.

Manifolden på Mercruiser V6 og V8, er forberedt for dette, da der er ekstra huller til studser. Den ene af de to propper, der sidder oven på manifolden skal byttes ud med en studs. Bemærk at studserne skal monteres så manifoldene er spejlvendte, de er nemlig støbt ens, de er blot vendt 180° i forhold til hinanden, når de er monteret på hver side af motoren. Derefter monteres bøjningerne, her skal man huske at blokke af for kølevand mellem manifold og bøjning. Det gøres ved at der lægges en plade ind imellem bøjning og manifold, som lukker for kølekanalerne, men stadig tillader passage af udstødningsgas. Der skal en pakning på hver side af pladen.

Vandet fra motoren ledes ind i manifolden igennem den studs som altid har været brugt, den der sidder under manifolden.

På udstødningsbøjningen skal der også monteres en studs, her bliver havvandet fra varmeveksleren ledt ind. Udstøjningsbøjningen er altså stadigvæk kølet at havvand, det er nødvendigt da udstødningsgassen skal blandes med vandet, for at holde temperaturen nede, i resten af rørsystemet. Dette sker i bøjningen.

Bemærk at selve varmeveksleren til det hele system er større, end til det halve system.

Fordele og ulemper ved det hele system:

+ Dyre manifolde ruster ikke.

+ Motoren får hurtigere driftstemperatur, på grund af udstødningsvarmen.

+ Vinterkonservering meget lettere.

+ Kun udstødningsbøjninger skal udskiftes pga. rust.

- Dyreste system

 

Vær opmærksom på følgende:

Mercruiser og OMC drev(med vandpumpe i drevet):

Her kan det blive nødvendigt, at montere en vandpumpe på motoren og droppe pumpen i drevet, da disse i visse tilfælde ikke er kraftige nok.

GM V6 & V8  og Ford V8:

Her skal der monteres en bypass slange fra en studs der findes på cirkulationspumpen, til et sted på termostathuset, eller indsugningsmanifolden, før termostaten. Den hjælper med til at stabilisere temperaturen. Sætter man den ikke på, svinger motor temperaturen voldsomt.

På motorer der har kørt i saltvand i mange år, stopper rustprocessen ikke fra den dag hvor anlægget bliver installeret. Derfor, har man en motor som har kørt i saltvand i 10-20 år og samtidig kun har været skyllet igennem med ferskvand minimalt, er motoren ofte så hårdt angrebet indvendig, at et ferskvandskølings anlæg næppe kan redde motoren fra at ruste op.