Anker
Impeller til alle de kendte motor mærker
Marinelageret lagerfører et stort udvalg af fleksible impeller fra CEF MARINE i Italien og originale Jabsco impellere. Dette gælder både indenbordsmotorer, vand kølings pumper og påhængsmotorer. CEF har en bred vifte af impeller, som er billigere end de originale impeller, men stadig af en fremragende kvalitet.
1. klasses impeller til indenbordsmotorer!
Vælg motormærke herunder:
1. klasses neopren impeller til udenbordsmotorer!
Vælg motortype herunder:
Hvilket slags anker har du behov for?
Hos Marinelageret finder du alle slags anker til båden, vi har det populære paraplyanker også kendt som et foldeanker, M-anker, Drivanker, Danforth anker, Plovanker, ankersæt og alt i tilbehør til dit anker. Et anker skal gerne passe til den bund og de forhold du sejler i. I de danske farvande, hvor man hovedsageligt finder sand, mudder eller lerbund, vælger mange at bruge et såkaldt Delta-anker (plov-anker) eller et M-anker. Udover disse ankres evne til at “pløje” sig ned i både sand, ler og grus har de en god evne til at fæstne sig påny, hvis vinden skifter retning.
Se vores udvalg i anker og tilbehør herunder:
Hjælp vedr. ankering, ankergrej og fortøjning:
Find det rigtige anker
I de danske farvande, hvor man hovedsageligt finder sand, mudder eller lerbund, vælger mange at bruge et såkaldt Delta-anker (plov-anker) eller et M-anker. Udover disse ankres evne til at “pløje” sig ned i både sand, ler og grus har de en god evne til at fæstne sig påny, hvis vinden skifter retning. Se hele vores udvalg i de forskellige anker typer her!
Hvor meget ankerkæde skal man bruge?
Ankerkæden eller tovet skal være tilstrækkeligt langt, fordi trækket på ankeret bør være mest mulig parallelt med bunden. Kæden kan være kortere end tovet, da den er tungere. Ved ankring i almindelig vejr bør kæden være tre gange dybden eller mere, hvor tovet bør være mindst fem gange dybden, men i dårlig vejr må længden øges.
En god ide vil være at markere kæden f.eks. for hver femte meter, for bedre at kunne se hvor meget kæde der er lagt ud. Det kan markeres med maling eller tape, evt. med forskellige farver, så du har bedre overblik. Der findes også kæde markeringer, som nemt monteres på kæden – find dem her!
På grund af tyngden er det fint at have et spil, et såkaldt ankerspil til at trække kæden op igen.
En af fordelene ved at bruge tov, er at det er lettere at hive op igen. Ankerkæden bør være mindst 50 meter lang. Et tov bør være længere, og det skal være et synketov. Tykkelsen på tov eller kæde skal tilpasses bådens størrelse og/eller vægt. Find dit ankertov her!
Mange ankerspil er kun beregnet til tov.
https://www.baadmagasinet.dk/gode-rad/2297-somandskab-alt-om-sikker-ankring-for-svaj-18639
Regler for at lægge anker
Hvordan kaster man anker?
Når først du har fundet den ideelle plads bør du følge disse trin:
- Gør holdt og lad ankeret falde. Vær forsigtig med ikke at kaste for meget af kæden ud direkte oven på ankeret.
- Lad langsomt båden føres baglæns, uden at flytte ankeret.
- Fastkør ankerkæden på dækket.
- Vent et par minutter imens ankeret sættes fast.
- Brug motoren til at føre båden mod bagbord indtil kæden er spændt.
- Hold godt øje med kæden og hop som kan være et tegn på at ankeret slæbes med.
- Hvis alt ser ud som det skal, skru op for motoren og check endnu en gang om ankeret slæbes.
- I tilfælde af sidstnævnte: træk ankeret op og prøv igen. Hvis ankeret sidder fast som det skal – fastgør kæden på dækket og slap af.
https://www.yacht-rent.dk/sadan-forankrer-du-en-guide-for-begyndere
Valg af ankerplads
Du bør udvælge stedet hvor du vil overnatte, ud fra bundtypens forhold, dybde og der er beskyttelse mod bølger og vind. Bundforholdene kan du ofte finde information om i kortet. En ideel ankerbund består af ler, men sand giver også godt ankerfæste. Undgå at ankre på stenbund, da det kan være svært at vide hvor godt ankeret egentlig sidder og det kan være svært at få op igen. Dybden bør være mere end tre meter, men af praktiske grunde mindre end 10 meter.
Det er vigtigt at du beregner stedet rigtigt, inden du smider anker, så du undgår at få kontakt med land – og andre både. Husk at de andre både for svaj også svinger.