33 Produkter
6 skridt til en sikker gasinstallation
1. Sørg for dræn
Når du køber ny båd, er gasanlægget naturligvis færdigmonteret i henhold til CE-mærkningens forskrifter. Anlægget skal være sikret mod lækage og eksplosion. Standardanlæg har en lukkemekanisme ved flasken og en ved komfuret.
Opbevaringsrummet for gasflasken skal være forsynet med dræn, så gas, som måtte lække fra flasken, ender uden for båden. Selv om der nu findes EU-normer for anlægget, findes der ingen egentlig international standard for flasker og reduktionsventiler.
2. Få styr på lækagetesteren
En sikkerhedsforanstaltning, som faktisk er lovpligtig i Danmark, er en såkaldt gaslækagetester. Selv om ordet er lidt besværligt, er testenheden en enkel sag, der gør, at man hele tiden kan tæthedsteste sit gasanlæg. Faktisk er testeren så udbredt, at yderligere sikkerhedsforanstaltninger som gasalarmer, magnetventiler etc. aldrig er blevet særlig populære her i landet. Ved et enkelt tryk på testeren kan man se, om anlægget er tæt eller utæt. Gaslækagetesteren placeres i gaskassen så tæt ved flasken som muligt og danner som regel overgang mellem kobberrøret og den fleksible slange over til regulator/flaske. Man plejer at montere den, der hvor kobberrøret begynder. Ved lækage vil det ”boble” i lækagetesterens glaskolbe. Glasset må eventuelt efterfyldes med glykol.
Lækagetesterne findes i forskellige udgaver, afhængig af om de skal tilkobles slange eller rør - eller eventuelt slange i den ene ende og rør i anden. Helt nye CE-mærkede både har et manometer siddende på regulatoren. Disse er nemlig blevet lovkrav i EU. Hvis der sidder et manometer, skal der ikke også sidde en boble-lækagetester.
3. Fastgør flaskerne
For at forhindre, at flaskerne skal rode rundt i gasrummet, er det en god idé at bruge rustfrie holdere tilpasset flaskerne. Gasflasker (også de tomme reserveflasker) skal altid opbevares i eget rum eller i gaskasser, som har dræn uden for opholdsrum. Om bord i de fleste sejlbåde er rummet til gas monteret agter med dræn ud til siden. Du bør med jævne mellemrum tjekke, at drænet ikke er stoppet til.
4. Monter en gasalarm
Næste skridt kan være at montere en gasalarm. Monteringen er ganske enkel. Alarmmodulet monteres på et egnet sted, almindeligvis i salonen. Detektoren (føleren) monteres i bunden af båden, så langt nede som muligt, dog ikke så den risikerer at blive våd, hvis der står vand i bunden af båden. Propan er tungere end luft, hvilket er grunden til, at føleren skal monteres så lavt som mulig.
5. Luk ventilen
Som regel er vi gode til at lukke gashanen i pantryet - den, som sidder ved komfuret. Men vi er ikke altid lige gode til at lukke for ventilen ved eller på gasflasken. Den bør som et minimum lukkes, når man forlader båden. Hvis man bruger en fjernstyret magnetventil, slipper man imidlertid for at tænke på det. En sådan magnetventil monteres lige efter reduktionsventilen. Snak med fagfolk for at få de rigtige overgange, så monteringen udføres korrekt og sikkert.
Betjeningspanelet til den magnetiske lukkeventil kan monteres i nærheden af pantryet. Med en sådan ordning bliver det meget nemt at lukke for gassen. Uanset hvad du vælger, er det en god idé at få råd og vejledning af eksperterne hos din udstyrsforhandler. Ikke mindst for at være sikker på at få det rigtige produkt til lige præcis dit gasanlæg.
6. Beskyt slanger og flasker mod solen
Sidst, men ikke mindst bør slangerne jævnligt ses efter. Den bedste metode er at bukke dem sammen. Hvis de krakelerer, skal de skiftes. Slangernes største fjende er sollys, så det er vigtigt, at hele installationen er afskærmet for solens stråler. Regulatoren på flasken bør skiftes efter to til seks år afhængig af både type, kvalitet og hvor fugtigt de sidder. Regulatoren er i princippet en fjederbelastet membran, og det er kun de dyreste og bedste modeller, der har fjeder og andre indvendige materialer i rustfrit stål. Virker regulatoren ikke korrekt, kan man risikere at få gas under højt tryk ind i sit apparat, og så kan flammerne blive ubehageligt høje. Generelt bør du med jævne mellemrum gå hele gasanlægget efter og undersøge det for skader.