- BÅDPLEJE & KOMFORT
- SIKKERHED, VANDSPORT & FRITID
- ANKRING, RIG & DÆKSUDSTYR
-
STYRING, MOTORDELE & TILBEHØR
- Styring, Autopiloter & Kontrol
- Olie, Motorolie, Kølervæske, Oliepumper & Filter
- Motor, Motordele & Reservedele
- Anoder
- MARINEELEKTRONIK, EL & NAVIGATION
Propeller, Nav & Tilbehør
Impeller til alle de kendte motor mærker
Marinelageret lagerfører et stort udvalg af fleksible impeller fra CEF MARINE i Italien og originale Jabsco impellere. Dette gælder både indenbordsmotorer, vand kølings pumper og påhængsmotorer. CEF har en bred vifte af impeller, som er billigere end de originale impeller, men stadig af en fremragende kvalitet.
1. klasses impeller til indenbordsmotorer!
Vælg motormærke herunder:
1. klasses neopren impeller til udenbordsmotorer!
Vælg motortype herunder:
Propeller og nav til bedre sejlegenskaber
Din propel er afgørende for dine sejlegenskaber og din brændstoføkonomi. Marinelageret har et stort udvalg i propeller til både udenbords (outboard) og indenbords (inboard) motorer. Vi har originale propeller og dem der er bedre end selve originalen. Mercury, Johnson, OMC, Honda, Thohatsu & Nissan, Evinrude m.fl.
Hvordan vælger jeg min propel? se nederst på siden..
Se vores udvalg i propeller nedenunder:
Hvad betyder tallet på propellen?
Det første tal" på propellen er propellens fysiske str.i diameter, det næste er stigningen på bladene.
Ex. 12x13 = 12 er diameteren på propellen, 13 er stigningen.
- Lav stigning/ lavt tal = mere bundtræk/ større kraft, flere omdrejninger.
- Større stigning/højere tal = Højere topfart, færre omdrejninger.
Hvordan vælger jeg min propel?
Propellen skal passe til båd størrelsen og dit behov.
Første spørgsmål du skal stille dig selv er, hvilken propel har du i dag og hvad vil du opnå?
- Er du til tilfreds med sejlegenskaberne i dag? eller ønsker du højere tophastighed eller lettere planing ?
- Er du tilfreds med dit brændstofforbrug i dag?
Propellen har et nummer som viser størrelsen og stigningen på propel bladene. (er du tilfreds i dag, finder du blot en propel med samme nummer)
Hvordan ser du om din propel er den rigtige?
Mål omdrejninger ved plant vand og med fuld gas.
- FOR STOR PROPEL: Har du omdrejningstæller i båden, så se om din motor når op på det maximale omdrejningstal, når din motor yder maximalt.(gør den ikke! er din propel for stor!)
- FOR LILLE PROPEL: Får motoren for mange omdrejninger, er din propel for lille og du bør skifte til en større, da du skader motoren.
Hvad skal du ellers overveje:
- Sejler i oftest kun 1- 2 i båden, kan det være en fordel at gå en propel-stigning op, hvis omdrejningstælleren tillader det. (lavere brændstofforbrug og lavere støjniveau)
- Flere end 2 i båden, er det vigtigt at maximalt omdrejningstal ligger på det højst anbefalede for ikke at miste effekt og unødigt presse sin motor ned i omdrejninger.
- Ved vandsport aktiviteter, kræves der optimal ydelse, hvilket fåes ved en 2" reducering af propel stigningen.
Alu eller stål propel:
Alu er blødt og bøjer derfor under acceleration og her mister man energi og fremdrift.
Rustfri stål er stift og holder formen ved acceleration, derfor mister den ikke greb.