- BOOTSPFLEGE & KOMFORT
- SICHERHEIT, WASSERSPORT & FREIZEIT
- ANKER-, RIGG & DECKAUSRÜSTUNG
- LENKUNG, MOTORTEILE & ZUBEHÖR
-
SCHIFFSELEKTRONIK, ELEKTRIZITÄT & NAVIGATION
- Antenne – VHF, AIS, DAB, EMERGENCY, AM/FM
- Radio & TV für das Boot
- Navigationsausrüstung
-
Elektrizität, Beleuchtung, Kontakte und Stecker
- Schalttafeln, Kontakte und Stecker
-
Batterie, Batterieladegerät und Batteriekästen
- Sådan gør du VictronConnect manual
- Gewöhnliche Batterien
- Starterbatterie
- DUAL-Batterie
- VARTA Batterier
- Gel-Batterie
- AGM-Batterie
- Verbrauchsbatterie
- Batteriekästen
- Zubehör für Batterie
- Starthilfe
- Batterieladegerät und Wechselrichter
- USB, Ladekabel
- Batterieisolator
- Batterieschalter, Batteriewahlschalter
- Beleuchtung und Laternen für das Boot
- Landstromstecker CEE 220V, Shore Power System
- Zigarrenstiel
- Reifenstopfen
- Wechselrichter, Konverter, Konverter
Sådan gør du VictronConnect manual
Impeller til alle de kendte motor mærker
Marinelageret lagerfører et stort udvalg af fleksible impeller fra CEF MARINE i Italien og originale Jabsco impellere. Dette gælder både indenbordsmotorer, vand kølings pumper og påhængsmotorer. CEF har en bred vifte af impeller, som er billigere end de originale impeller, men stadig af en fremragende kvalitet.
1. klasses impeller til indenbordsmotorer!
Vælg motormærke herunder:
1. klasses neopren impeller til udenbordsmotorer!
Vælg motortype herunder:
VictronConnect manual
Denne manual er oversat med Google Oversæt, men håber den kan hjælpe jer lidt alligevel.
1. Introduktion
Velkommen til VictronConnect-manualen. Brug VictronConnect-appen til at konfigurere, overvåge, opdatere og diagnosticere de VictronConnect-kompatible produkter .
VictronConnect er tilgængelig til Android, iOS, Windows og macOS X.
Det kan oprette forbindelse til Victron-produkter via Bluetooth, USB og WiFi / LAN / Internet. Hvordan man opretter forbindelse, afhænger af produktet, nogle produktområder har Bluetooth, andre gør det ikke. Nogle produktområder har WiFi, andre ikke. Se kapitel 11 for detaljer.
Dokumentation
Se indholdsfortegnelsen for alle generelle oplysninger om VictronConnect, der er dækket af dette dokument.
Andre produktspecifikke relevante dokumenter er:
- Specifik dokumentation til MPPT-solopladere .
- VE.Bus-konfiguration til MultiPlusses, Quattros, EasySolars og andre inverter / opladere.
2. Download og installation
VictronConnect er tilgængelig for brugere af Windows-pc'er, macOS X-, iOS- og Android-telefoner samt tablets. Brug dette link til at downloade den app, der passer til din enhed .
Også, er den tilgængelig for Linux - dog ikke officielt understøttet.
Se kapitel 4 for detaljer om kompatible telefoner, borde og bærbare computere samt nødvendige versioner af operativsystemet.
3. Tilslutning
Der er tre måder at oprette forbindelse til et Victron-produkt på:
Metode | iOS | Android | Windows-pc | macOS X |
---|---|---|---|---|
Produkter med indbygget Bluetooth | Ja | Ja | Ingen | Ja |
VE.Direct Bluetooth Smart dongle | Ja | Ja | Ingen | Ja |
VE.Direct USB interface | Ingen | Ja (1) | Ja | Ja |
(1) Kræver et USB On-The-Go-kabel. Disse kabler fås i mobiltelefon- og telefonreparationsbutikker såvel som på internettet.
Brug kapitlet Kompatible Victron-produkter til at kontrollere, at dit produkt er kompatibelt.
3.1 Bluetooth Smart - Parring og tilslutning
For at oprette forbindelse til dit Victron-produkt via Bluetooth skal du altid oprette forbindelse fra VictronConnect. Tilslut ikke fra enhedens systemmenu, da VictronConnect ikke finder dit Victron-produkt.
Sådan opretter du forbindelse:
-
Aktivér Bluetooth på din telefon, tablet eller laptop (enhed).
-
Åbn VictronConnect, og scan:
-
På en telefon eller tablet skal du trække ned på skærmen eller trykke på opdateringsknappen for at starte en scanning.
-
På en computer eller bærbar computer: Klik på knappen “Scan eller opdater” til venstre.
-
-
Første gang du forsøger at oprette forbindelse til telefonen, bliver du bedt om at parre med enheden. Indtast pinkoden. Standard pin-koden er 000000
-
Forbindelsen er afsluttet.
Hvis forbindelsen ikke lykkedes, se venligst afsnit 9. Fejlfinding nedenfor.
3.2 Bluetooth Smart - Ændring af PIN-koden
For at forhindre uautoriserede forbindelser til din enhed anbefaler vi, at du ændrer PIN-koden. Undgå at bruge åbenlyse PIN-koder som 111111 eller 123456.
For at ændre PIN-koden skal du først udføre din forbindelse. Gå derefter til siden Produktinfo . For at få adgang til den side skal du klikke på knappen øverst til højre. For nogle produkter vil det være indstillingerne ikon: . Når du har åbnet menuen, skal du trykke på og klikke på Produktinfo .
For andre produkter finder du knappen øverst til højre, som fører dig direkte til siden Produktinfo.
Vælg knappen Skift pin-kode på denne side.
Bemærk, at alle andre telefoner, tablets og laptops, der er tilsluttet Victron-produktet, skal ændres, når parringskoden er ændret. og først skal de gamle parringsoplysninger fjernes. Se afsnit 3.4 for at lære, hvordan du fjerner parringsinformationen.
3.3 Bluetooth Smart - Nulstilling af PIN-koden
Hvis PIN-koden mistes, kan den nulstilles til 000000. Den måde, du nulstiller, afhænger af hvilket produkt, du bruger:
VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Nulstil PIN-koden ved at trykke på og holde knappen 'Ryd PIN' nede. Når du har holdt knappen i 5 sekunder, blinker begge lysdioder to gange. Dette indikerer, at PIN-koden er nulstillet.
Blå Smart Opladere IP65
Nulstil PIN-koden ved at trykke og holde på 'Mode' -knappen på opladeren. Når du har holdt knappen i 10 sekunder, blinker alle blå LED'er to gange. Dette indikerer, at PIN-koden er nulstillet.
Blå smarte opladere IP22
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
Det kan også gøres på selve opladeren:
Nulstil PIN-koden ved at trykke og holde på 'Mode' -knappen på opladeren. Når du har holdt knappen i 10 sekunder, blinker alle blå LED'er to gange. Dette indikerer, at PIN-koden er nulstillet.
Blå smarte opladere IP67
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
Smart soloplader
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
BMV-712 Smart
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
Smart LiFePO4-batterier
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
SmartShunts
På enhedslisten: tryk på eller klik på menuen med tre punkter i højre side af produktbeskrivelsen. Der vises en menu, der giver mulighed for 'Nulstil PIN-kode'. Klik på det, og indtast PUK-koden. PUK-koden findes på produktetiketten på bagsiden af produktet.
3.4 Bluetooth Smart - Fjernelse fra listen over parrede enheder
Det kan være nødvendigt eller nødvendigt at fjerne et produkt fra listen over Bluetooth-parrede enheder på din telefon / tablet / laptop. For eksempel, hvis PIN-koden for dit produkt er blevet ændret på en anden enhed.
For at fjerne parringsinformationen skal du gå til enhedens Bluetooth-indstillinger. Se videoer nedenfor for at lære, hvordan du fjerner parringsoplysningerne fra iOS- og Android-enheder:
Fjern Bluetooth-parring på iOS-enheder:
(klik for at afspille, dobbeltklik for at åbne fuldskærmstilstand)
Fjern Bluetooth-parring på Android-enheder:
(klik for at afspille, dobbeltklik for at åbne fuldskærmstilstand)
4. Kompatibilitet med telefon, tablet og bærbar computer
VictronConnect kræver Windows 7, Windows 8 eller Windows 10. For ældre Windows-versioner, XP og Vista, skal du se vores arkiv med tidligere versioner .
Bemærk, at på Windows kan VictronConnect ikke bruge Bluetooth Smart til at oprette forbindelse til et produkt. Andre forbindelsesmetoder, er USB, eller LAN og WiFi fungerer korrekt.
4,2 macOS X
Dagens version af VictronConnect kræver, at macOS-version er 10.12 ( OS X Sierra) eller nyere.
For de ældre macOS 10.11 / 10.10 / 10.9 versioner er en (ikke understøttet) tidligere version af VictronConnect stadig tilgængelig i Apple Store.
For at oprette forbindelse til et Victron-produkt med Bluetooth skal Apple Laptop have Bluetooth 4.0 aka Bluetooth Smart.
4.3 Android-enheder
Android 5.0 er den mindste version, der kræves for at køre VictronConnect.
En ældre version af VictronConnect, der fungerer for nogle brugere af Android 4.3 og 4.4, er stadig tilgængelig i arkivet - men understøttes ikke.
Den krævede hardware er ARMv7 og nyere, samt x86 eller ARM64bit.
Noter til Android 5
Android 5-enheder med en 64bit CPU vil opleve en nedbrud ved opstart på grund af et problem i bibliotekerne, vi bruger til at udvikle VictronConnect. Dette forventes ikke at blive løst. En løsning på dette problem er at manuelt installere VictronConnect APK, der kan downloades i softwaresektionen .
Parringen fungerer ikke på nogle enheder, der kører Android 5. Pop-up med pinkode vises ikke, eller den vises uden et tekstfelt for at indtaste PIN-koden. Hvis du har denne situation på din enhed, rapporterer telefonen / tabletten muligvis, at den er parret med Victron-produktet - men det har det ikke.
Desværre er dette en fejl i Android, som vi ikke har kontrol over, og derfor ikke kan løse.
Enheder, hvor vi har set dette problem, er:
-
Asus Zenfone 2 med 5.0 ← Android 6 er tilgængelig, opdater telefonen for at løse problemet
-
Motorola Moto G 2 ← Android 6 er tilgængelig, opdater telefonen for at løse problemet
-
Medion-tablet med Android 5.0
Noter til Android 6 og nyere
Ingen kendte problemer, når Access to Locations-tjenester er aktiveret.
Hvorfor kræves adgang til lokationstjenester?
Android 5 og nyere kræver adgangstilladelse for VictronConnect til (grove) lokationstjenester. Ellers kan den ikke scanne efter Bluetooth-enheder.
Udover at give adgang til dets data, skal lokationstjenesterne også aktiveres i mange (men ikke alle) tilfælde.
Bemærk, at efter aktivering af lokationstjenester, selve GPS'en, kan det slukkes igen: Android-lokationstjenesterne er mere end GPS. Bluetooth- og WiFi-, scanningsresultater kan teknisk set også bruges til at tilnærme enhedens placering; derfor disse krav.
På trods af ovenstående kan du være sikker på, at Victron ikke er interesseret i eller sporer din placering.
Når vi er følsomme over for privatlivets fred hos Victron, er vi ikke tilfredse med dette krav. Men der er desværre intet, vi kan gøre ved det. Flere oplysninger om, hvorfor det er nødvendigt for at aktivere lokationstjenesterne, er her .
Liste over kendte ikke-kompatible Android-enheder
Fabrikant | Model | USB OTG | Bluetooth Smart |
---|---|---|---|
HTC | One + | ? | Ingen |
HTC | En M7 | ? | Ingen |
Huawei | P8 Lite (2015) | Ingen | Kun hvis placeringstjenester er deaktiverede |
Lenovo | Tab 3 A7 | ? | Ingen |
Samsung | Galaxy S3 Mini | Ingen | Ingen |
Samsung | Galaxy S2 | Ja | Ingen |
ZTE | Telstra Max | ? | Ingen |
Liste over kendte kompatible Android-enheder
Vi har testet følgende Android-enheder og kan bekræfte, at de er kompatible med VictronConnect *:
Google Nexus 6P; LG G4; Sony Xperia Z5; HTC One M9; HTC One S9; OnePlus 3T; Asus Zenfone 2; Samsung Galaxy S5; Samsung Galaxy S5 mini; Samsung Galaxy S7; Samsung Galaxy S8; Samsung Galaxy Tab E 9.6.
* Antager, at enheden kører den nyeste firmware, der er frigivet af producenten.
4.4 Apple iOS iPhones og iPads
VictronConnect fungerer på følgende iPhones og iPads, der kører iOS 11 eller nyere:
-
iPhone 5S og nyere.
-
iPad mini 2 og nyere
-
iPad (5. generation) og nyere
-
iPod touch (6. generation) og nyere
Desværre understøtter Apple iPhone / iPad ikke USB OTG.
4.5 Linux
Detaljer her .
4.6 Arkivering af tidligere versioner
Det ville være dejligt at for evigt understøtte alle eksisterende versioner af Android, iOS, Windows og andre systemer. Men desværre er det umuligt at gøre det. Derfor, nu og da, fungerer en ny udgave af VictronConnect ikke mere på din enhed; mens den forrige version fungerede perfekt.
I en sådan situation anbefaler vi at opdatere din telefon / laptop til det nyeste operativsystem . I situationer, hvor det ikke er muligt, stiller vi disse ældre versioner til rådighed:
Advarsel: Disse versioner understøttes ikke længere eller anbefales at bruge af Victron, brug den kun som en sidste udvej, hvis du ikke har adgang til en kompatibel enhed med den nyeste VictronConnect-version. Under download-linket finder du den sidst tilgængelige VictronConnect-version, der stadig fungerer på de ældre operativsystemer.
OS- version | Download link |
Windows XP og Windows Vista | VictronConnect 3.3 |
Android 4.3 til 4.4.4 armv7-arkitektur | VictronConnect 5.8 |
Android 4.3 til 4.4.4 x86 arkitektur | VictronConnect 5.8 |
macOS 10.9 ( OS X Mavericks) | VictronConnect 3.2 |
macOS 10.10, 10.11 & 10.12 ( OS X Yosemite / Sierra) | VictronConnect 5.8 |
5. Oversigt over applikationer
Enhedsliste
Denne side viser alle Victron-produkter, der er blevet opdaget af din enhed, og som der kan oprettes en forbindelse til. Klik på det ønskede produkt.
Batteri monitor sider :
Klik på 'Battery Monitor' viser den aktuelle ladningstilstand; og giver dig mulighed for at skifte mellem skærme, der viser mere detaljerede oplysninger om det aktuelle batteristatus og HISTORIE-data.
-
For at få adgang til 'Indstillinger' skal du klikke på tandhjulikonet øverst til højre på skærmen.
Fra 'Indstillinger' kan du ændre dataene om dit batterilagring; indstil alarmer og relæer; ændre opladningsparametre; skræddersy udseendet og mængden af data, der vises, og opsæt eller tilslut et eksisterende VE.Smart-netværk.
Solar Charge Controller-sider
Hvis du klikker på dit Solar Charge Controller-produkt, kan du se den aktuelle opladningsstatus.
-
For at få adgang til 'Indstillinger' skal du klikke på tandhjulikonet øverst til højre på skærmen.
'Indstillinger' giver adgang til det omfattende udvalg af funktioner, der er tilgængelige på din solopladningskontroller, herunder: programmering af opladningsindstillingerne; initiering af relæer, der udløses af soltid eller af spændingsparametre; sammen med omfattende historieanalyse.
Følg dette link for at få en fuldstændig forklaring af indstillingerne for Solar Charge Controller .
Phoenix Inverter-sider Ved at
klikke på Phoenix Inverter kan du se dynamiske data såsom strømtrækning af tilsluttede belastninger; en power bar viser hvor hårdt din inverter fungerer; og du vil finde information såsom batterispænding osv.
-
For at få adgang til 'Indstillinger' skal du klikke på tandhjulikonet øverst til højre på skærmen.
'Indstillinger' giver dig mulighed for at indstille udgangsspændinger / frekvens; indstil lavspændingsafbrydelser og genstart - sammen med deres alarmer; indstille en dynamisk afskæring - baseret på belastning; sammen med andre indstillinger, hvor flere oplysninger kan findes her .
Blue Smart IP65-oplader-sider
Blue Smart IP65-batterioplader leveres med allerede indbygget Bluetooth. Når Blue Smart-opladeren er tændt, kan den opdages ved hjælp af VictronConnect-appen på din enhed. (Undtagen Windows PC - Se 3.1 Windows PC ovenfor).
Hjemmesiden viser information om batterispænding, ladestrøm og hvor dit batteri befinder sig i opladningscyklussen.
-
For at få adgang til 'Indstillinger' skal du klikke på tandhjulikonet øverst til højre på skærmen.
Herfra kan du vælge en forudindstillet ladningsalgoritme, du kan vælge ladestrømmen; og du kan vælge at anvende opladningsalgoritmen til et Li-ion-batteri, når det er passende.
Lithium-batterier Smart
Lithium-batterier Smart har indbygget Bluetooth. Hvis du klikker på Lithium-batteriet fra enhedslisten, kan du se livedata om batteristatus, spænding og temperatur. Du vil også se spændingen i hver celle - som er en vigtig guide til batterisundhed.
-
For at få adgang til 'Indstillinger' skal du klikke på tandhjulikonet øverst til højre på skærmen.
Fra 'Indstillinger' kan du ændre afladnings- og temperaturparametre.
Windows
Her er et VictronConnect-app-skærmbillede fra en enhed, der bruger en version af Microsoft Windows-operativsystemet, der viser oplysninger fra en MPPT.
macOS X
Her er et VictronConnect-app-skærmbillede fra en enhed, der kører Mac-operativsystemet, der viser oplysninger fra en MPPT.
5.2 Videoer
Blå Smart IP65 oplader
Denne video viser dig, hvordan du downloader VictronConnect-appen til en smart telefon (i videoen bruger vi en iPhone). Det vil også vise dig, hvordan du bruger appen til at se information og kontrollere indstillingerne for en Blue Smart IP65-oplader.
BlueSolar MPPT
Denne video viser dig, hvordan du downloader VictronConnect-appen til en smart telefon (i videoen bruger vi en iPhone). Det vil også vise dig, hvordan du bruger appen til at se Live Data og historiske oplysninger fra din Victron MPPT Solar Charge Controller. En komplet beskrivelse af alle de tilgængelige indstillinger på vores Solar Charge Controllers kan findes på denne side .
5.3 Omdøbning af dine enheder
Det er muligt at ændre navnet på dine enheder for at gøre identifikationen lettere. Dette er især nyttigt, hvis du har flere enheder, f.eks. 3 MPPT'er og 2 BMV'er. Det er endnu ikke muligt at ændre navnet på Smart Lithium-batterier. Dette vil være tilgængeligt i fremtiden.
Sådan ændres navnet: Fuldfør først din forbindelse; gå derefter til siden Produktinfo . For at få adgang til den side skal du klikke på knappen øverst til højre. For nogle produkter vil det være indstillingerne ikon: . Når du har åbnet menuen, skal du trykke på og klikke på Produktinfo .
For andre produkter finder du knappen øverst til højre, som fører dig direkte til siden Produktinfo.
Gå til indstillingen Brugernavn, og vælg Rediger og Udført.
5.4 Sådan deaktiveres Bluetooth
Alle vores produkter, der er indbygget Bluetooth, har en funktion, der tillader deaktivering af Bluetooth. Grunden til dette er typisk sikkerhed, intet mere sikkert end at deaktivere den. For eksempel på ubemandede backup-kraftstationer ved vejene; eller andre mere store skalainstallationer.
I de fleste tilfælde er det også muligt at genaktivere Bluetooth efter deaktivering. For eksempel ved at bruge et VE.Direct-kabel. Den eneste undtagelse er Lithium Smart-batterierne: Når Bluetooth først er deaktiveret på dem, er det deaktiveret for altid.
Sådan deaktiveres Bluetooth
Fuldfør først din forbindelse; gå derefter til siden Produktinfo . For at få adgang til den side skal du klikke på knappen øverst til højre. For nogle produkter, vil det være indstillingerne ikon: . Når du har åbnet menuen, skal du trykke på og klikke på Produktinfo . For andre produkter finder du knappen øverst til højre, som fører dig direkte til siden Produktinfo.
Hvis produktet understøtter slukning af Bluetooth, vil du se feltet "Bluetooth" med en afbryderknap ved siden af teksten "Bluetooth aktiveret". Skift kontakten til slukket, knappen skifter fra lyseblå til grå, og en dialog vises for at bekræfte din handling. Hvis du vælger at "Annuller", vil ændringen Bluetooth forblive tændt, og afbryderknappen og teksten returnerer positionen "Bluetooth aktiveret".
Da for vores Lithium Smart-batterier denne ændring er permanent, vil appen bede om en bekræftelseskode, der vises i dialogen; Hvis du er sikker på, at du vil deaktivere Bluetooth permanent, skal du blot indtaste den viste kode og vælge "Ok". Dette er for at sikre, at Bluetooth ikke er deaktiveret ved et uheld ved et par knappetryk.
5.4 Sådan genaktiveres Bluetooth
Advarsel: Dette afsnit gælder ikke for Lithium Smart-batterier. Bluetooth kan ikke genaktiveres på Lithium Smart-batterierne.
Der er et par forskellige måder at genaktivere Bluetooth afhængigt af dit produkt. Kontroller altid produktets manual for mere detaljerede instruktioner:
Via VE.Direct: Tilslut produktet med et VE.Direct til USB-kabel til din pc eller Android-enhed og brug VictronConnect til at aktivere Bluetooth igen på siden Produktinfo (se instruktionerne ovenfor, hvordan du kommer til siden Produktinfo).
Phoenix Smart IP43-opladere : Bluetooth er midlertidigt aktiveret ved opstart i 30 sekunder. Du kan oprette forbindelse inden for disse 30 sekunder for at udføre en firmwareopdatering eller genaktivere Bluetooth. Hvis du ikke opretter forbindelse inden for de første 30 sekunder, deaktiveres Bluetooth.
Blue Smart IP22 & IP65 opladere : Når Bluetooth er deaktiveret, kan det aktiveres igen med MODE-knappen. Se nedenunder.
Blue Smart IP67-opladere : Til disse opladere er der to muligheder:
-
Midlertidigt aktiveret ved opstart i 30'erne: Du kan oprette forbindelse inden for disse 30 sekunder for at udføre en firmwareopdatering eller genaktivere Bluetooth. Hvis du ikke opretter forbindelse inden for de første 30 sekunder, deaktiveres Bluetooth.
-
Permanent deaktiveret: Når Bluetooth er deaktiveret, kan det ikke aktiveres igen.
SmartSolar MPPTs : Tilslut produktet med et VE.Direct til USB-kabel til din pc eller Android-enhed og brug VictronConnect til at aktivere Bluetooth igen på siden Produktinfo (se instruktionerne ovenfor, hvordan du kommer til siden Produktinfo).
Opladere med en MODE-knap: Hold MODE-knappen nede i 10 sekunder for at nulstille Bluetooth:
-
Frakobl den aktive enhed
-
Nulstil PIN-kode
-
Klare bindingsoplysninger
-
Aktivér Bluetooth
-
Dette gælder for:
-
Phoenix Smart IP43
-
Blå Smart IP22
-
Blå Smart IP65
-
Smart batteribeskyttelse: Bluetooth kan deaktiveres / genaktiveres ved at tilslutte PROG-stiften til jorden og vælge F (aktiver) eller h (deaktiver). Se produktvejledningen for flere detaljer.
Smart BMV-712: BMV-712s indbyggede Bluetooth-modul kan tændes eller slukkes gennem indstillingsmenuen. Se produktvejledningen for flere detaljer.
Smart BMS: Bluetooth er midlertidigt aktiveret ved opstart i 30 sekunder. Du kan oprette forbindelse inden for disse 30 sekunder for at udføre en firmwareopdatering eller genaktivere Bluetooth. Hvis du ikke opretter forbindelse inden for de første 30 sekunder, deaktiveres Bluetooth.
Smart Shunt : Bluetooth kan genaktiveres ved hjælp af et USB-VE.Direct-kabel.
5.6 Import og konvertering af en GX Product Family-databasefil
VictronConnect til Mac OSX og Windows giver dig mulighed for at importere og konvertere databaselogfilen (der er oprettet af VenusOS på GX-produktfamilien af enheder) til en Microsoft Excel XLSX-fil. Dette kan være nyttigt, hvis webstedet er fjernt og uden internetforbindelse til at uploade filen til VRM-portalen .
Denne funktion er ikke tilgængelig i iOS- og Android-mobile versioner af VictronConnect.
6. Produktalarmer & fejl
Bag kulisserne har VictronConnect et komplet overvågningssystem, der kontrollerer for alarmer og fejl på det tilsluttede produkt. Så snart en alarm eller fejl rapporteres af produktet, vises alarmen / fejlen og dens beskrivelse på live-datasiden.
(Bemærk, at alarmer og fejl kun vises, når appen er aktiv.)
7. Indstillingsfiler
Denne funktion giver dig mulighed for at gemme produktindstillinger i en fil, så de kan indlæses på det Victron-produkt, du er tilsluttet ... eller et andet produkt på et senere tidspunkt.
Gem indstillinger
Tilslut din enhed til Victron-produktet, gå til siden 'Indstillinger' og klik på diskettikonet .
Indlæs indstillinger
Tilslut din enhed til Victron-produktet, gå til siden 'Indstillinger', og klik på indlæsningsikonet , og vælg derefter en fil på listen.
Når filen er indlæst, bliver ændringerne ikke straks anvendt. For at du kan gennemgå ændringerne, før du anvender dem, markeres forskellene mellem produktets aktuelle indstillinger og de nye indstillinger indeholdt i den ilagte fil med orange.
Når du har gennemgået dem, skal du klikke på "Anvend" ... eller du kan vælge at "kassere" dem.
Del indstillinger
Funktionen 'Delindstillinger' giver dig mulighed for at dele de aktuelle produktindstillinger med andre produkter ved hjælp af din enhed. Indstillinger, du allerede har gemt ved hjælp af VictronConnect, gemmes også i en indstillingsfil og kan deles med andre produkter gennem 'Indstillinger filhåndtering'.
Indstillinger filhåndtering
Indstillingsfilhåndteringen findes i hovedmenuen.
Herfra kan filer åbnes, deles eller fjernes.
Åbn indstillingsfil
Når du åbner en fil fra indstillingsfilhåndtereren, vises et snapshot af produktet på det tidspunkt, hvor indstillingsfilen blev gemt.
Der er en begrænsning for at åbne filer i denne tilstand: Indstillingsfilen skal være oprettet ved hjælp af den samme VictronConnect-version som den, der kører på din telefon / computer. Dette betyder, at hvis VictronConnect v5.0 er installeret i din telefon, kun indstillingsfiler, der er oprettet med VictronConnect v5.0, kan åbnes.
Denne begrænsning gælder kun, når du åbner filer fra indstillingsfilhåndtereren til inspektion. Indlæsning af filer fra en side med produktindstillinger for at gendanne det er altid muligt, så længe VictronConnect-versionen er ens eller større end den, der bruges til at oprette indstillingsfilen.
8. Demo-funktion
VictronConnect indeholder et bibliotek med demonstrationsindstillinger for alle understøttede produkter.
Demo-funktionen kan bruges til at:
-
Lær om de indstillinger, der er tilgængelige på dit Victron-produkt. Ved at udforske bibliotekets eksempelindstillinger opdager du dit produkts fulde kapacitet.
-
Opret en bestemt produktopsætning, gem det ... og send det derefter til en kunde, så de har disse indstillinger på deres enhed, og kan installere dem på deres Victron-produkt.
-
Udover at indlæse produkter fra standardbiblioteket er det også muligt at indlæse dem fra en gemt fil ved hjælp af 'Indstillinger filhåndtering'.
-
Gennemgå indstillinger foretaget på dine installationer, foretag ændringer, og send dem derefter til den, der er på stedet, så de kan anvende dem.
Indlæser demoer
Demo-biblioteket kan fås via hovedmenuen.
Hvis du vil indlæse en gemt indstillingsfil som en demo, skal du gå til 'Indstillinger filhåndtering', klikke på filmenuknappen og vælge 'Åbn'.
9. Firmwareopdateringer
9.1 Introduktion og automatiske opdateringer
Hvad med opdatering af firmware på VE.Bus-enheder som MultiPlus og Quattro?
Følg denne separate Firmware-guide for at opdatere produkter som MultiPlus og Quattro, der bruger en VE.Bus-forbindelse via en MK3-USB-adapter i stedet for VE.direct eller Bluetooth.
Hvordan kan jeg se, hvilken firmwareversion er tilgængelig?
Opret forbindelse til produktet: VictronConnect beder om at opdatere, hvis der er en ny version tilgængelig.
Eller, når du ikke er tæt på produktet, skal du åbne Demo-biblioteket og vælge produktet. Produktinfo-siden viser den seneste tilgængelige version, der er sendt med VictronConnect.
Skal jeg have forbindelse til internettet for at opdatere firmware?
Nej. Opdatering af firmware kræver ikke en internetforbindelse, de seneste firmwarefiler er allerede indlæst i VictronConnect, på din telefon / tablet / laptop. Når du opdaterer appen, opdateres alle firmwarefiler også automatisk.
Hvordan virker det?
Efter tilslutning af dit produkt vil VictronConnect automatisk kontrollere, om dit produkt kører på den nyeste firmwareversion. Hvis der er en nyere version, vil du blive ledet gennem opdateringsproceduren, før du gør noget andet.
En firmwareopdatering - når den er tilgængelig - skal udføres for at fortsætte med at bruge VictronConnect.
Må jeg konfigurere min MPPT eller BMV igen efter opdateringen?
Nej. Indstillingerne for dine VE.direct- og Bluetooth-produkter påvirkes ikke af firmwareopdateringen ... og du behøver derfor ikke at konfigurere dit produkt igen efter opdateringen. Historikdataene for BMV'er og MPPT'er vil også blive bevaret under en firmwareopdatering.
9.2 Opdatering til en selvforsynet firmwarefil
Det forrige kapitel forklarede, hvordan VictronConnect automatisk opdateres til den seneste anbefalede firmwareversion. Derudover er det også muligt at opdatere et produkt med en fil, som du leverer dig selv.
Dette er ikke nødvendigt meget ofte. Nogle grunde til at gøre det kunne være:
-
Opdater til en meget nylig version, der er allerede tilgængelig på Victron Professional, men endnu ikke sendt med VictronConnect. Bemærk, at i stedet for at gå igennem denne indsats, kan du også vente lidt længere, før en ny version af VictronConnect frigives.
-
Opdater et produkt til en speciel version, såsom den krævede for at deaktivere Bluetooth i Lithium-batterierne. Se filerne i Victron Professional for at få flere oplysninger om det.
Instruktioner til Windows og MacOS computere
Når din enhed og Victron-produkt er parret via VictronConnect, skal du gå til siden "Produktinfo", klikke på "Opdater" og åbne den korrekte firmwarefil.
Instruktioner til Android og iOS telefoner og tablets
På grund af begrænsninger på en mobilenhed er processen lidt anderledes end Windows / MacOS-rutinen.
For det første skal du tilføje den ønskede firmwarefil til VictronConnect-firmwarebiblioteket. Firmware-filer kan føjes til biblioteket fra: en e-mail-vedhæftet fil; webbrowser; Dropbox; filbrowser ... og enhver form for app, der kan håndtere filer.
Bemærk til iOS : Den aktuelle version af Google Chrome til iOS downloader ikke ".dup" -filer fra Victron Professional-webstedet - så vi anbefalede at bruge Safari i stedet.
Bemærk til Android : VictronConnect skal køre inden åbning af filer. Åbn VictronConnect, og skift til appen, der indeholder filen, uden at lukke den, vælg den og vælg at åbne den med VictronConnect.
På både iOS og Android skal du gå til den app, der indeholder firmwarefilen, trykke på den og åbne den med VictronConnect.
VictronConnect åbnes og skal læse: “Fil tilføjet firmwarebiblioteket”. Hvis meddelelsen ikke vises, skal du gentage det forrige trin.
Gå til siden "Produktinfo", og tryk på "Opdater firmware".
Vælg den ønskede fil på listen.
Opdateringsmekanismen registrerer og afviser firmwarefiler, der ikke er målrettet mod det aktuelle produkt - men vi anbefaler kraftigt, at du kun forsøger at indlæse filer med indstillingen "Vis kun kompatibel firmware" aktiveret.
Når det er valgt, vil du blive guidet gennem opdateringsprocessen.
9.3 Fejlfinding af firmwareopdateringer
En fejlfindingsvejledning, der er relevant for firmwareopdateringer, findes i kapitel 10.3
9.4 Fejlkoder
På trods af vores omhyggelige indsats forekommer der undertiden fejl. Men rolig, det er altid muligt at gendanne dit produkt.
I de fleste tilfælde skyldes fejl kommunikationsproblemer. Sørg altid for at kontrollere alle kabelforbindelser, og hvis du bruger Bluetooth, skal du holde dig så tæt på produktet som muligt og kontrollere, at Bluetooth-funktionen er aktiveret på din telefon / tablet / laptop. Nogle gange skal du muligvis fjerne Bluetooth-parringsoplysningerne fra din enhed for at kunne oprette forbindelse igen til dit produkt.
I den følgende liste kan du kontrollere mulige fejl og beskrivelser.
Se kapitel 10.3 i denne manual for fejlfinding af firmwareopdateringer. Når du beder om hjælp, skal du sørge for altid at nævne fejlkoden.
VE.Direct-produkter
Fejl | Beskrivelse |
---|---|
D3 | Intet VE.Direct produkt (er) fundet. |
D4 | Der opstod en ukendt fejl. Prøv igen og kontroller produktindstillingerne, når de er opdateret. |
D10 | Fejl ved lukning af com-port. |
D20 | Kunne ikke starte opdateringen, intet opdaterbart produkt fundet. |
D26 | Opdatering mislykkedes, kommunikation mistet. Produktet kan være ubrugeligt. Kontroller forbindelsen og strømforsyningen. Prøv igen og kontroller produktindstillingerne, når de er opdateret. |
D29 | Kunne ikke starte opdateringen, firmwarefilen er korrupt. |
D31 | Opdateringen mislykkedes, produktet er ubrugeligt. Prøv igen og kontroller produktindstillingerne, når de er opdateret. |
D32 | Kunne ikke starte opdateringen, indtastning af starttilstand mislykkedes. |
D33 | Kunne ikke starte opdateringen, firmwarefilen findes ikke. |
D90 | Kunne ikke starte med opdatering, firmwaren er ikke til dette produkt. |
D91 | Kunne ikke starte opdateringen, et ukendt produkt blev fundet. |
D92 | Opdatering mislykkedes, sletning af firmware mislykkedes. Produktet kan være ubrugeligt. Prøv igen og kontroller produktindstillingerne, når de er opdateret. |
D93 | Fejl ved start af firmware efter opdatering. Tænd / sluk for dit produkt, og hvis det ikke hjælper, prøv at opdatere igen, og kontroller produktindstillingerne, når den er opdateret. |
D94 | Produktet blev opdateret, men der opstod en fejl under læsning af de foregående indstillinger. Kontroller produktindstillingerne. |
D95 | Produktet blev opdateret, men der opstod en fejl ved gendannelse af de tidligere indstillinger. Kontroller produktindstillingerne. |
D96 | Opdatering mislykkedes på grund af misforhold mellem versioner. Tænd / sluk for dit produkt, og hvis det ikke hjælper, prøv at opdatere igen, og kontroller produktindstillingerne, når den er opdateret. |
D97 | Dup eksekverbar for gammel. |
D98 | Firmware-fil er ikke en gyldig dup-fil. |
D99 | Produktet blev opdateret, men der opstod en fejl ved gendannelse af indstillingerne. Kontroller produktindstillingerne. |
D100 | Indstillinger kan ikke migreres, fordi applikationen ikke er aktiv. Manuel handling krævet. |
Blå smart oplader, SmartLithium og VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Fejl | Beskrivelse |
---|---|
B1 | Fejl ved læsning af fil. |
B2 | Victron BLE-service ikke fundet. Fjern produktet fra listen over parrede enheder, og prøv igen. |
B3 | Dfu BLE-service ikke fundet. Fjern produktet fra listen over parrede enheder, og prøv igen. |
B4 | Produktet afbrudt uventet. Måske er obligationsoplysningerne ikke længere gyldige? Fjern produktet fra listen over parrede enheder, og prøv igen. |
B5 | En skrivning til enheden mislykkedes. |
B6 | Produktet aktiverede ikke sin bootloader - selvom det skulle have det. |
B7 | Produktet koblede ikke fra - selvom det skulle. |
B8 | Timeout venter på adgang til Victron BLE-tjenesten. |
B9 | Timeout, der venter på adgang til Dfu BLE-tjenesten. |
B10 | Timeout venter på et svar. |
B11 | Timeout, mens du skriver til produktet. Måske vises en parringsdialog? Prøv igen. |
B12 | Enheden blev ikke længere fundet. Måske uden for rækkevidde? Prøv igen. |
B96 | Der opstod en intern fejl (Opcode understøttes ikke). Send en servicerapport til Victron Energy. |
B97 | Den anmodede kryptering understøttes ikke af produktet. Send en servicerapport til Victron Energy. |
B98 | Der opstod en intern fejl (Datastørrelsen overskrider grænserne). Send en servicerapport til Victron Energy. |
B99 | Produktet kunne ikke gemme firmwaren i dens hukommelse. Prøv igen, og hvis problemet fortsætter, skal du kontakte Victron Energy. |
B100 | Der opstod en intern fejl (CRC-fejl). Send en servicerapport til Victron Energy. |
B101 | Der opstod en intern fejl (Fejl i datalængde). Send en servicerapport til Victron Energy. |
B102 | Der opstod en intern fejl (Ikke tilladt). Send en servicerapport til Victron Energy. |
VE.Bus-produkter
Fejl | Beskrivelse |
---|---|
V2 | Intet produkt blev fundet. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V3 | En uventet timeout blev udløst. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V4 | Ufuldstændig vff-fil. Manglende mangler. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V5 | Ufuldstændig vff-fil. EEPROM-linjer mangler. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V6 | Vff-filen indeholder flere eeprom-data end understøttet. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V7 | Kalibreringskortet i filen overskrider enhedskalibreringskortet. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V8 | Enhedskalibreringsdatastørrelse større end forventet. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V9 | Bootloader svarede ikke på opsætningen af bootloader. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V10 | Bootloader-svar på versionanmodning mislykkedes. |
V11 | Inkompatibel bootblock. Funktionsversion ugyldig. |
V12 | Inkompatibel bootblock. Version ugyldig. |
V13 | Bootloader startede ikke efter opdatering af bootblock. |
V14 | Inkompatibel bootblock-type. |
V15 | Intet eller uventet svar på mål-id-forespørgsel. |
V16 | Intet eller uventet svar på eeprom læsehandling. |
V17 | Intet eller uventet svar på kalibreringskortforespørgsel. |
V18 | Den medfølgende firmware indeholder nye ikke-understøttede kalibreringsværdier. Opdatereren ved ikke, hvordan den skal håndteres. |
V19 | Intet svar modtaget på eeprom skrivekommando. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V20 | Ugyldigt svar modtaget til eeprom skrivekommando. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V21 | Intet svar modtaget til kodeskrivningskommandoen. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V22 | Ugyldigt svar modtaget til kodeordskommandoen. |
V23 | MK2 / MK3 svarede ikke. Kontroller alle kabelforbindelser, og prøv igen. |
V24 | Det tilsluttede produkt stemmer ikke overens med den specificerede model i filen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V25 | Specifikationerne for hardwareversion af eeprom er standard korrupte. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V26 | Opdateringer kan ikke udføres med et VEBUS BMS tilsluttet. |
V27 | Opdateringer kan ikke udføres med en DMC tilsluttet. |
V40 | Kunne ikke starte opdateringen. kunne ikke allokere hukommelse. Malloc-fejl. |
V50 | Kunne ikke starte opdateringen. Fil åben fejl. Kontroller filplacering og adgangstilladelser. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V51 | Kunne ikke starte opdateringen. Fejl ved skrivning af fil. Kontroller filplacering og adgangstilladelser. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V52 | Kunne ikke starte opdateringen. Fejl ved fillæsning. Kontroller filplacering og adgangstilladelser. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V53 | Kunne ikke starte opdateringen. Fejl ved filkontrol. Fil ødelagt eller ikke en gyldig VFF-fil. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V54 | Kunne ikke starte opdateringen. Filen har et inkompatibelt versionnummer. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V55 | Kunne ikke starte opdateringen. Filafsnittet blev ikke fundet. Fil ødelagt eller ikke en gyldig VFF-fil. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
V56 | Kunne ikke starte opdateringen. Formatfejl. Fil ødelagt eller ikke en gyldig VFF-fil. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
Alle andre produkter (XUP-opdateringsfiler)
Fejl | Beskrivelse |
---|---|
X3 | Ugyldig opdateringsstatus. Prøv igen. |
X4 | Firmware ikke til produkt (id). Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X5 | Updater (version) for gammel. |
X6 | Kommunikationsfejl. Ingen tilbagekaldshåndterer tilsluttet. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X7 | Kommunikationsfejl. Vreg akkumuleret med en uventet fejl. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X8 | Opdater (xup) filformat understøttes ikke. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X9 | Filfejl. Ingen forekomst Blob kunne findes i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X10 | Filfejl. Ugyldig forekomst af Blob-attribut. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X11 | Filfejl. Forekomst Blob defineret mere end én gang. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X12 | Filfejl. Der findes for eksempel ingen firmwareversion i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X13 | Kommunikationsfejl. Uventet Vreg Ack modtaget. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X14 | Kommunikationsfejl. Forekomsten kunne ikke nås. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X15 | Fejl ved minimum Firmware-versionskontrol. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X16 | Kunne ikke starte opdateringen. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X17 | Filfejl. Der blev ikke fundet nogen / ugyldige firmwaredata i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X18 | Opdateringsfejl. Ugyldig ack på ikke-endelig opdateringsdata. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X19 | Opdateringsfejl. Ugyldig sekvens # i Update Data Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X20 | Opdateringsfejl. Ugyldig forekomst # i Update Data Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X21 | Opdateringsfejl. Ugyldig ack på de endelige opdateringsdata. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X22 | Bekræftelsesfejl. Ugyldig firmwareversion Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X23 | Bekræftelsesfejl. Ugyldig UDF-version Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X24 | Bekræftelsesfejl. Ugyldigt forekomstfelt i minimum firmwareversion Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X25 | Bekræftelsesfejl. Ugyldigt forekomstfelt i firmwareversion Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X26 | Bekræftelsesfejl. Ugyldigt forekomstfelt i UDF version Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X27 | Kunne ikke bekræfte minimum firmwareversion. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X28 | Kunne ikke bekræfte firmwareversion. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X29 | Kunne ikke bekræfte UDF-version. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X30 | Kunne ikke bekræfte minimum firmwareversion. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X31 | Fejl ved bekræftelse af firmwareversion. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X32 | Stadig i bootloader-tilstand efter opdateringen. Prøv igen. |
X33 | Filfejl. Der blev ikke fundet noget produkt-id i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X34 | Filfejl. Der blev ikke fundet nogen VE.Direct baudrates i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X35 | Filfejl. Der blev ikke fundet nogen Xup-formatversion i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X36 | Filfejl. Der blev ikke fundet nogen minimum opdateringsversion i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X37 | Filfejl. Der findes ingen firmwareversion (produkt) i opdateringsfilen. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X38 | Filfejl. Opdateringsfilen stemmer ikke overens med XML-standarden. Sørg for, at du har valgt en gyldig opdateringsfil, og prøv igen. |
X39 | Kommunikationsfejl. Vreg Ack-timeout. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X40 | Kommunikationsfejl. Intet produkt fundet. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X41 | Kommunikationsfejl. Comm-portfejl. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X42 | Opdateringsfejl. Kunne ikke indstille baudrate. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X43 | Opdateringsfejl. Der opdateres i gang på en anden interface. |
X44 | Opdateringsfejl. Ugyldigt eksempel # i Ack. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X45 | Opdateringsfejl. Vreg Ack-fejl: Ugyldig forekomst. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
X46 | Opdateringsfejl. Vreg Ack-fejl. Kontroller forbindelsen, og prøv igen. |
10. Fejlfinding
10.1 Almindelige Bluetooth-problemer, og hvordan man løser dem
Det første trin, før du prøver på et af de specifikke råd om fejlfinding nedenfor, er at slukke for og derefter genstarte alle relaterede enheder (dette inkluderer telefoner, tablets, computere og Victron-udstyr).
Jeg kan ikke finde min enhed på listen
-
Sørg for, at du har et "Smart" Victron-produkt. Det skal have et Bluetooth-symbol.
-
Sørg for, at din enhed er inden for rækkevidde.
-
Hvis en firmwareopdatering mislykkedes, kan enhedens brugerdefinerede navn muligvis vende tilbage til dets oprindelige navn og serienummer. Kontroller, om det er tilfældet. Når opdateringen er afsluttet, kommer det brugerdefinerede navn tilbage. Se flere tip til fejlfinding af firmwareopdateringer i afsnit 9.3 .
-
Kun en enhed kan tilsluttes et produkt på samme tid. Sørg for, at ingen anden enhed: telefon / tablet / laptop allerede er tilsluttet.
-
Sørg for at du forsøger at oprette forbindelse fra inden VictronConnect - ikke fra menuen på din telefon / tablet / bærbar system. Hvis du har sluttet fra systemet menu: tæt VictronConnect, fjerne parringen oplysninger fra enheden , og derefter åbne og oprette forbindelse til dit produkt fra inden VictronConnect.
Jeg kan se, men ikke oprette forbindelse til min enhed
-
Sørg for, at du prøver at oprette forbindelse til den rigtige enhed. Se afsnit 4.3 for at lære, hvordan du kan give din enhed et brugerdefineret navn .
-
Sørg for, at din enhed er inden for rækkevidde. Det kan være, at du er tæt nok til at se enheden, men ikke tæt nok til at oprette forbindelse til den.
-
Sørg for, at Bluetooth stadig er aktiveret på din telefon / tablet / laptop. Hvis Bluetooth var deaktiveret efter scanning, kan du muligvis se din enhed på listen, men du vil ikke være i stand til at oprette forbindelse til den.
-
Oplysninger om Bluetooth-binding er muligvis forældet. Dette sker, når PIN-koden er ændret på enheden, eller hvis din Victron-enhed er tilsluttet for mange telefoner / tablets / laptops. Enheden husker kun de sidste 10 telefoner / tablets / laptops, der er tilsluttet den. For at løse dette skal du fjerne sammenkoblingen helt fra din telefon- / tablet / laptop-systemmenu. Åbn derefter VictronConnect, og parret produktet og din enhed igen. Se disse instruktionsvideoer for at lære, hvordan du fjerner parringen på Android- eller iOS- enheder.
-
Hvis du bruger en Android-telefon / -tablet, skal du se afsnit 9.2 nedenfor for problemer, der er særlige for Android.
Forbindelsen mislykkes omkring 20%
1. Sørg for, at du er opdateret med den nyeste version af VictronConnect.
2. Fjern enheden fra listen over parrede enheder i telefonens Bluetooth-indstillinger.
3. Nulstil derefter PIN-koden .
4. Tving luk VictronConnect-appen, og prøv derefter at oprette forbindelse igen i VictronConnect vha. Standard PIN 000000
10.2 Problemer med Bluetooth-forbindelse på Android-enheder
Trin 1: Kontroller, at din enhed understøttes
Se afsnit 3.3 Kompatibilitet til Android-enheder
Trin 2: Kontroller Android-versionen
-
Android 4.2 eller tidligere: denne Android-version understøttes ikke. Den tidligste Android-version, der kan bruges med Bluetooth, er 4.3.
-
Android 6 eller nyere: ingen kendte problemer.
Trin 3: Kontroller, at VictronConnect har adgang til Location-tjenesterne
På Android 5 og senere har VictronConnect brug for adgang til enhedens placeringstjenester for at kunne scanne Bluetooth-enheder i nærheden. Medmindre du har markeret "Vis ikke igen", vil VictronConnect advare ved hvert opdagelsesforsøg, når tilladelser ikke gives eller placeringstjenester er deaktiveret.
Tilladelse til at få adgang til lokationstjenester anmodes om, hver gang appen starter… men hvis du markerede indstillingen "Vis ikke igen", mens den afviser, vises anmodningen ikke igen. Du kan give tilladelse ved at gå til Android-indstillinger → Programmer → VictronConnect → Tilladelser, og aktiver derefter tilladelsen “Location”. En anden måde er at afinstallere og derefter geninstallere VictronConnect.
Trin 4. Aktivér placering (eller GPS) -funktionalitet i systemindstillingerne
For at Bluetooth-scanning skal fungere, skal placering (eller GPS) -funktionaliteten på enheden være aktiveret.
Trin 5. Søg og forbind indenfor VictronConnect ... IKKE fra systemets Bluetooth-menu
Trin 6. Pop-up med pinkode vises aldrig
På nogle Android-telefoner vises ikke pop-up-dialogboksen med pinkode. Det er skjult i meddelelseslinjen.
Prøv at oprette forbindelse, og når forbindelsen sidder fast på 80%, skal du åbne meddelelseslinjen og kontrollere, om PIN-koden / Parforespørgsel er der, hvis det er tilfældet, åbn den og indtast PIN-koden.
Standard pin-kode er 000000, seks gange nul.
Trin 7. Prøv en anden telefon til at begynde med
Hvis du stadig oplever vanskeligheder, når du har prøvet ovenstående trin, kan du prøve at oprette forbindelse med en anden telefon ... helst en Apple-telefon eller tablet, da de fungerer uden problemer.
Når det er tilsluttet med en anden enhed, opdaterer VictronConnect automatisk firmwaren på Victron Bluetooth-enheden. Når firmwaren er blevet opdateret, kan du opleve, at du kan bruge den Android-enhed, som du havde problemer med.
10.3 Problemer under firmwareopdatering
Først og fremmest er det godt at vide, at du altid kan genstarte firmwareopdateringsproceduren. Opdateringsprocessen genstartes, hver gang du opretter forbindelse til produktet.
Hold din mobile enhed så tæt på produktet som muligt. Hvis opdateringen mislykkes på grund af problemer med Bluetooth-forbindelse, og hvis din enhed allerede er parret til et produkt, skal du prøve at fjerne sammenkoblingen helt fra din telefon- / tablet / laptop-systemmenu. Åbn derefter VictronConnect, og parret produktet og din enhed igen. Se disse instruktionsvideoer for at lære, hvordan du fjerner parringen på Android- eller iOs- enheder
Hvis firmwareopdateringen stopper med en tilfældig procentdel under hver prøve igen, skal du bare fortsætte med at prøve - det lykkes efterhånden. Hvis opdateringen mislykkes, selv efter mange forsøg, kan du prøve at bruge en anden telefon eller tablet ... hvis det er muligt en Apple iOS-enhed - de fungerer normalt uden problemer. Efter opdateringen kan du muligvis finde ud af, at du kan bruge den telefon, som du havde problemer med.
Opdateringen stopper ved 4% eller tidligere
Når firmwareopdateringen mislykkes med 4% eller derunder, kan VictronConnect ikke få enheden til at skifte til opdateringstilstand.
Løsning til Blue Smart IP65-opladere
-
Hvis du befinder dig i skærmbilledet med firmwareopdatering, skal du først tvinge VictronConnect.
-
Tag stikket ud af opladeren, og vent i 30 sekunder.
-
Tryk og hold MODE-knappen på opladeren, og sæt netledningen i igen, indtil de gule og blå lysdioder blinker skiftevis for at tvinge opladeren i opdateringstilstand.
-
Slip MODE-knappen. Du har nu 30 sekunder til at oprette forbindelse til produktet, efter 30 sekunder forlader opladeren automatisk opdateringstilstanden.
-
Start VictronConnect, og klik på produktet på enhedslisten.
-
Firmwareopdateringsskærmen vises igen. Du skal nu kunne opdatere din oplader til den nyeste firmwareversion.
Løsning til VE.Direct Smart dongle
-
Hvis du befinder dig i skærmbilledet med firmwareopdatering, skal du først tvinge VictronConnect.
-
Frakobl donglen fra VE.Direct-porten.
-
Tryk og hold på 'Slet PIN'-knappen på donglen, og tilslut den til VE.Direct-porten igen, de røde og blå LED'er blinker skiftevis; hvilket indikerer, at donglen er i opdateringstilstand.
-
Slip knappen 'Ryd PIN'. Du har nu 30 sekunder til at oprette forbindelse til produktet, efter 30 sekunder forlader donglen automatisk opdateringstilstanden.
-
Start VictronConnect, og klik på produktet på enhedslisten.
-
Firmwareopdateringsskærmen vises igen. Du skal nu være i stand til at opdatere donglen til den nyeste firmwareversion.
10.4 VE.Direct USB-driverproblem på macOS X 10.9 (Mavericks)
Driveren inkluderet i macOS X 10.9 “Mavericks” fungerer ikke korrekt med VE.Direct USB-kablet. For at løse dette problem anbefaler vi at opdatere til en senere version af macOS.
Hvis det ikke er muligt at opdatere operativsystemet, er der en løsning, der deaktiverer Apple FTDI (Future Technology Devices International) driveren og installerer en kompatibel driver. Følg disse trin:
Trin 1. Åbn terminalen og kør følgende kommandoer:
cd /System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns sudo mv AppleUSBFTDI.kext AppleUSBFTDI.disabled
Trin 2. Genstart computeren
Trin 3. Download og installer den kompatible FTDI-driver
Trin 4. Genstart computeren
VictronConnect skal nu vise de tilsluttede produkter.
10.5 VictronConnect på Windows finder ikke VE.Direct USB-tilsluttede enheder
VE.Direct USB-kabel kræver, at der installeres en driver.
De nødvendige drivere er tilgængelige i softwaresektionen .
10.6 VictronConnect på Android viser ikke filer, der er åbnet fra e-mail- eller filhåndteringsapps
VictronConnect skal køre inden åbning af filer.
Åbn VictronConnect, og uden at lukke den skifte til den app, der indeholder filen, skal du vælge den og vælge at åbne den med VictronConnect.
10.7 Sådan opretter du en VictronConnect-servicerapport
Hvis du oplever problemer med VictronConnect eller dit Victron-produkt, kan du blive bedt om at oprette en "VictronConnect-servicerapport".
At gøre dette,
-
Åbn VictronConnect
-
Udfør handlingen, der fører til fejlen eller problemet
-
Vend tilbage til hovedmenuen
-
Vælg menuen med tre linjer
-
Vælg Indstillinger
-
Klik eller tap på Opret SERVICERAPPORT
-
Gem, e-mail eller kopier filen til Victron, via e-mail eller Victron Community.
10.8 VE.Bus firmwareopdatering mislykkes med 5% på macOS
Der er et kendt problem, der får VE.Bus firmwareopdateringer tilfældigt til at mislykkes på nogle macOS-bærbare computere. Vi arbejder på det; en ny VictronConnect-version, der løser dette problem, forventes i den nærmeste fremtid. I mellemtiden er dette løsningen på dette:
Fortsæt med at opdatere som sædvanligt, og minimer VictronConnect-vinduet hurtigt, når der vises statuslinje, fordi opdateringen starter. Efter ~ 20 sekunder kan du maksimere VictronConnect for at se opdateringsstatus. (1)
Dette emne blev introduceret i VictronConnect v5.9.
(1) For dem med en teknisk baggrund og spekulerer på hvordan, hvorfor og hvad minimering har at gøre med dette: ja dette fungerer virkelig, og vedrører en strømbesparende tilstand, der har en bivirkning på seriekommunikation.
11. Kompatible Victron-produkter
Solopladere
SmartSolar MPPT Opladningscontrollere
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
MPPT 75/10 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 75/15 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 100/15 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 100/20 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 100/30 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 100/50 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 150/35 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 150/45 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 150/60 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 150/70 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 150/85 Tr og MC4 | VE.Direct to USB-tilbehør påkrævet (*) | Ja - Indbygget (*) |
MPPT 150/100 Tr og MC4 | VE.Direct to USB-tilbehør påkrævet (*) | Ja - Indbygget (*) |
MPPT 250/60 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 250/70 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 250/85 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
MPPT 250/100 Tr og MC4 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
(*) Bemærk til tidlige versioner af SmartSolar MPPT 150/85 og 150/100: det er ikke muligt at bruge både VE.Direct-porten og den indbyggede Bluetooth Smart-funktion på samme tid. Når du opretter forbindelse til VE.Direct, er den indbyggede Bluetooth Smart-funktion ikke tilgængelig. Disse tidlige versioner kan genkendes ved deres varenummer:
-
SmartSolar MPPT 150/85 Tr. Tidlig version: SCC010085210.
-
SmartSolar MPPT 150/85 MC4. Tidlig version: SCC010085310.
-
SmartSolar MPPT 150/100 Tr. Tidlig version: SCC010100210.
-
SmartSolar MPPT 150/100 MC4. Tidlig version: SCC010100310.
De samme modeller, men understøtter derefter med et andet delenummer både VE.Direct-porten og den indbyggede Bluetooth Smart-funktion på samme tid. Som alle andre SmartSolar MPPT-modeller.
BlueSolar MPPT Opladningscontrollere
Batteriopladere
Blå Smart IP22 | USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | Bluetooth til / fra | Opladningscyklushistorie | Avancerede indstillinger |
---|---|---|---|---|---|
Alle Blue Smart IP22 opladere | Ingen | Ja - indbygget | Ja - Da firmware v3.12 | Ingen | Ingen |
Blå Smart IP65 | USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | Bluetooth til / fra | Opladningscyklushistorie | Avancerede indstillinger |
Blue Smart IP65 12/25 oplader | Ingen | Ja - indbygget | Ja | Ja | Ja |
Blue Smart IP65 24/13 oplader | Ingen | Ja - indbygget | Ja | Ja | Ja |
Andre Blue Smart IP65 opladere | Ingen | Ja - indbygget | Ja - Da firmware v3.12 | Ingen | Ingen |
Blå Smart IP67 | USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | Bluetooth til / fra | Opladningscyklushistorie | Avancerede indstillinger |
Alle Blue Smart IP67 opladere | Ingen | Ja - indbygget | Ja - Da firmware v3.12 | Ingen | Ingen |
Phoenix Smart IP43 | USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | Bluetooth til / fra | Opladningscyklushistorie | Avancerede indstillinger |
Alle Phoenix Smart IP43 opladere | Ja | Ja - indbygget | Ja | Ingen | Ingen |
IMPULSE-II Smart | USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | Bluetooth til / fra | Opladningscyklushistorie | Avancerede indstillinger |
Alle IMPULSE-II Smart opladere | Ingen | Ja - indbygget | Ja - Siden firmware v3.09 | Ja - Siden firmware v3.09 | Ingen |
Orion-Tr Smart DC-DC oplader isoleret
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
Alle Orion-Tr Smart DC-DC isolerede opladere | Ingen | Ja - indbygget |
Batteri skærme
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
BMV-700 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
BMV-702 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
BMV-700H | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
BMV-712 | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | Ja - indbygget |
Phoenix Inverters VE.Direct
Peak Power Pack
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
Peak Power Pack 12,8 8Ah | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
Peak Power Pack 12,8 20Ah | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
Peak Power Pack 12,8 30Ah | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
Peak Power Pack 12,8 10Ah | VE.Direkte til USB-tilbehør kræves | VE.Direkte til Bluetooth-tilbehør kræves |
Smart LiFePO4 litiumbatterier
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
LiFePO4 batteri 12,8V / 60Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4 batteri 12,8V / 90Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4 batteri 12,8V / 100Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4 batteri 12,8V / 150Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4 batteri 12,8V / 160Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4-batteri 12,8V / 200Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4-batteri 12,8V / 300Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
LiFePO4-batteri 25,6V / 200Ah | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
Smart batteri sense
USB via VE.Direct-port | Trådløs via Bluetooth | |
---|---|---|
Smart batteri sense | Ingen VE.Direct-port | Ja - indbygget |
MultiPlus, EasySolar, Quattro, Phoenix Inverter med VE.Bus og lignende produkter
Dette afsnit gælder MultiPlus, MultiPlus-II, MultiCompact, Multi (modellerne introduceret i 2018), Quattro, EasySolar, EasySolar-II, MultiGrid og ECOMultis.
For at holde dette afsnit kort, kaldes alle disse enheder VE.Bus-produkter.
Den minimale krævede version af VE.Bus-enhederne er 19xx111 for europæiske enheder og 20xx111 for 120V, som blev frigivet i 2007. Ældre modeller, 18xxxxx understøttes ikke.
Den aktuelt solgte generation, VE.Bus firmware 26xxxxx og 27xxxxx understøttes.
Blandede systemer (1954208 parallelt med 2654208) understøttes ikke af vebus-interface, ikke til aflæsning og ikke for indstillinger; Brug i stedet VEConfigure.
Inverter / opladere kan tilsluttes på to måder:
-
Trådløst via Bluetooth. Kræver VE.Bus Smart dongle- tilbehør. Den tilgængelige funktionalitet er overvågning såvel som betjening af produktet: skift mellem tænd / sluk / kun oplader og indstilling af indgangsstrømgrænsen. Ændring af konfigurationen samt firmwareopdatering af et VE.Bus-produkt understøttes ikke.
Bemærk, at det kun er muligt at skifte mellem tænd / sluk / oplader samt indstilling af indgangsstrømgrænsen, når der er installeret en DMC eller VE.Bus BMS.
For systemer med en GX-enhed installeret og kører firmwareversion 415 eller nyere, er det kun muligt at skifte mellem tænd / sluk / oplader og indstille indgangsgrænsen IS.