Spartling og slibning
Spartling og slibning er nødvendigt til optimering af overflade på bund og fribord for at opnå en finish der giver et hurtigere, glattere og smukkere skrog.
I tilfælde, hvor skroget har fået mindre skader ved grundstødning eller påsejling, hvor glasfiberforstærkning ikke er nødvendig, kan EPOXY FILLER klare problemerne. Spartling og slibning er, som ordene siger, en totrinsproces.
Spartling
Spartling er udfyldning med en egnet filler af skader, lunker og ridser. Den kan også bruges til opbygning af profiler som f.eks. en køl, der skal have en anden facon. Spartelmasse kan påføres med en bredspartel eller en japanspartel. Store flader spartles nemmest med en bredspartel for at opnå en jævn overflade. Det er vigtigt at bruge den rigtige spartel og ikke påføre for meget ad gangen for ikke at få for meget slibning bagefter. Spartel hellere tyndt ud ad flere gange, det giver et jævnere og glattere resultat.
Slibning
Efter at spartelmassen er påført, jævnet ud og hærdet, kan man begynde at slibe.
Slib først med groft slibepapir, for at opnå bedst mulige jævne form. Fortsæt med finere slibepapir til den optimale finish er nået. Det kan være nødvendigt at gentage processen, og hvis der primes indimellem, kan det være lettere at se ujævnheder.
Mindre skader
Mindre skader slibes med fint slibepapir og en slibeklods.
Større skader
Ved større skader kan valget af værktøj være afgørende for et vellykket resultatet.
En excentersliber med groft slibepapir klarer de fleste opgaver, afsluttende med finere papir. Til grovere spartlinger kan båndsliber bruges, og til finere anbefales en rystepudser.