Marinelageret Sponsor

Impeller 

Impeller til alle de kendte motor mærker

Marinelageret lagerfører et stort udvalg af fleksible impeller fra CEF MARINE i Italien og originale Jabsco impellere. Dette gælder både indenbordsmotorer, vand kølings pumper og påhængsmotorer. CEF har en bred vifte af impeller, som er billigere end de originale impeller, men stadig af en fremragende kvalitet.

Bemærk: Visse Impeller er ikke originale impeller, men af mærket CEF!

Impeller til indenbordsmotorer

1. klasses impeller til indenbordsmotorer!

Bemærk: Disse Impeller er ikke originale impeller.

Vælg motormærke herunder:

Impeller til udenbordsmotorer

1. klasses neopren impeller til udenbordsmotorer!

Bemærk: Disse Impeller er ikke originale impeller, men af mærket CEF!

Vælg motortype herunder:

AIS sender og modtager

Her finder du alt i AIS systemer til båden!

AIS står for Automatic Identification System, som er et VHF-baseret navigations- og anti kollisionsværktøj, der gør det muligt at udveksle oplysninger imellem skibene. AIS VHF sender/modtager findes i klasse A og B, hvor en klasse A er et udstyrskrav i de større skibe. A klassen er dyrere og en mere avanceret model i forhold til klasse B. Klasse B SOTDMA eller bare SOTDMA er kort fortalt en Klasse B AIS, der har mange af de samme fordele som Klasse A, hvilket bl.a. betyder at den får prioritet i sendekøen. Det er naturligvis resultatet af at digital kommunikation som har udviklet sig meget og det er blevet meget nemmere at sende store mængder data, som gennem de seneste år er blevet et hit for mange fritidssejlere.

AIS

Send og modtag position, kurs og fart med AIS systemet

Et AIS signal indeholder utroligt meget information. De store skibe sender en masse data om hvilken havn de er på vej til, hvornår de forventer at være fremme, hvad de har med i lasten og alt muligt andet data. Alle skibe, uanset størrelse, sender dog de mest interessante informationer, nemlig position, kurs og fart. Det er præcis de informationer vi skal bruge for at afgøre om der er en fare for kollision. AIS systemet sammenholder selv dine egne informationer med dem du modtager og viser den forventede sejlads udvikling.

AIS modtager og sender

Se vores udvalg i AIS sendere/modtagere og antenner herunder:

 

AIS står for Automatic Identification System

- Et VHF-baseret navigations- og anti kollisionsværktøj.

En AIS giver følgende 3 kategorier af oplysninger:

  1. Identifikation af skibets navn, kaldesignal eller IMO-nr. samt MMSI-nr.
  2. Navigation vedrørende skibets position, kurs og fart.
  3. Informationer om skibets rejse, destination, ankomsttidspunkt og skibets aktuelle dybgang.

Hvordan modtager man et AIS signal

AIS signalet sendes som et VHF signal og har en typisk en rækkevidde 7-10 sømil, afhængig af antennehøjde, vejr osv. Signalet indeholder en masse data om det enkelte skib - det vigtigste er kurs og fart, så omkringliggende skibstrafik kan se, om der er fare for sammenstød. Herudover er der en mængde anden information, som eksempelvis skibets navn, MMSI nummer, hjemhavn og mange andre oplysninger.

Det kræver noget særligt udstyr at kunne modtage og aflæse disse signaler, men udviklingen har gjort, at det er kommet ned i prisklasser hvor det er blevet nemmere for lystsejlere at være med.

Der er 2 måder du kan modtage AIS signalet på:

    1. Med en VHF radio med indbygget AIS funktion vil du kunne modtage AIS signalet og evt. også kunne sende dit eget signal.
    2. Med en alm.VHF radio samt en ekstern AIS enhed vil du kunne modtage signalet og evt. samtidig sende dit eget signal ud.

Hvordan kan man se AIS signalet?

Ligegyldigt hvordan du modtager dit AIS signal, vil indholdet være det samme og du vil kunne se det på din kortplotter eller på en computer med søkort eller lign. AIS symbolet kan du aflæse som symboler og her vil stort set alt data fra skibet kunne aflæses, såsom kurs, fart, fare for sammenstød mm.

Er uheldet ude, kan du bruge AIS nødlokaliseringssignalet!

AIS det såkaldte Automatic Identification System kan også bruges i nødsituationer. AIS nød-lokaliseringssignalet bliver vist på enten AIS enheden (eksempelvis i dit display på VHF radioen) eller som symbol på ECDIS (elektronisk søkort til store skibe), kortplottere, radar eller andre enheder som kan præsentere AIS symboler. Igen gælder normal VHF rækkevidde som normalt ikke er ringere end 7-8 sømil, selv for udstyr som ligger i vandoverfladen.

Vær obs på at der kan være forskel i farven på AIS nødsymboler, da de kan varierer fra producent til producent.

Alle VHF transpondere/sendere kan sende AIS nødsignaler. Ydermere findes der en mængde personligt AIS sikkerhedsudstyr, som specifikt er designet til at sende AIS nødsignaler. Disse produkter er ofte meget små, så man kan have den med i sin redningsvest eller lign.

Husk at selvom du sender et AIS nødsignal har du ingen garanti for at det blive modtaget af de andre fartøjer. Men stadigvæk mener vi at det et fantastisk stykke sikkerhed at have med om bord.

Hvordan taler udstyret af forskellige fabrikater sammen?

Hvordan får man en VHF radio med indbygget AIS modtager eller en separat AIS modtager/sender til at presenter information på en kortplotter?

Helt grundlæggende benytter alt AIS udstyr sig at standard protokoller enten i form af NMEA 0183, NMEA 2000 eller Ethernet-netværksforbindelser. Det der er vigtigt er at de to produkter der skal forbindes via kabler, begge arbejder efter samme protokol - altså når en AIS modtager der sender data i NMEA0183, så skal den modtagne kortplotter være sat op til at modtage information i NMEA 0183. Udover dette er det vigtigt at både AIS modtager og kortplotteren begge sættes op til kommunikere med samme hastighed (4800 baud eller 38.400 baud). Dette er ikke afhængigt af protokollen, men kan sættes op for det enkelte produkt. De fleste producenter designer i dag udstyr til at de kan kommunikerer sammen