Batteri, batterilader, batteriboks

Brug batteriguiden og find det rigtige batteri!

Exide har stor erfaring i produktion af kvalitets marine batterier som er Norsk Veritas marine certificerede.
Det betyder at batterierne holder hvad de lover og er sikre i brug. Her på siden ser du vores udvalg af marine batterier fra Exide. Du finder både gel batterier, som egner sig til forbrugsbatteri på båden. Derudover finder du også start batterier og AGM batterier, som er specielt egnet til start og forbrug.

Se vores udvalg i batterier, batteriladere og batteribokse herunder:

Find et batteri der passer til dit behov i batteriguiden

Exide gel batteriet er designet og beregnet til moderne fritids både med masser af elektrisk udstyr og store energibehov. Batteriernes design giver mulighed for fleksibel installation, da de kan monteres i bådens kabine og kan placeres liggende uden at lække. Et gel batteri er 100% spild og lækage sikkert og kontrol af syreniveau og vandpåfyldning er ikke nødvendigt, samtidig med at holdbarheden under opbevaring er forbedret og et af markedets bedste. Gel batterierne er desuden produceret i et meget robust design, der kan modstå kraftige vibrationer. Står du derfor med et behov for kontinuerlig strømforsyning så er gel batteriet det rigtige valg for dig. Har du derimod en mindre båd med mindre behov for strømforsyning bør du se nærmere på DUAL og AGM batterierne. Exide batteri skema

Vær god ved din batteribank

Varme og kolde facts om batterier.

Vinteren kan være hård ved dine batterier. Når et batteri står, vil der ske en 
løbende afladning og dermed falder spændingen i batteriet, derfor er marineladeren en meget vigtig ting for bådejere.

Facts om batteriopladere

Batteriopladerens vigtigste egenskab er, at have den mest nøjagtige spænding under opladningscyklussen. Hvis spændingen er for høj, vil batteriet komme til at koge og senere hen kan det have den konsekvens at det går i stykker. Kort sagt så bliver batteriet ubrugeligt på grund af udtørrede celler og korrosion i sprækkerne inde i batteriet, hvilket forårsages af en høj syrekoncentration og overophedning under opladning. Hvis spændingen er for lav fra en oplader kan det medfører at et batteri, der ikke er fuldt opladet når laderen viser at batteriet er fuldt opladet. Konsekvensen er at batteriet løbende vil tabe kapacitet, indtil det ender med at være ubrugeligt. I værste tilfælde kan batterivæsken fryse når vinteren sætter ind og båden er på land. I et fuldt opladet batteri vil det fryse ved -70°C, hvorimod et afladet batteri kan fryse ved 0°C

Den løbende afladning er dog mindre hvis man har eksempelvis AGM Batteri eller et Gel Forbrugsbatteri og de er derfor mere hårdføre.

Vi anbefaler at man løbende lader på sit batteri. En god hovedregel er aldrig at tage et batteri i brug under 12,5 V. Men når det er koldt kræver det ekstra opladning at få batteriet op på 100%. Hvis du vil se hvor meget der er tilbage på batteriet kan du måle spændingen over polerne.

100% > 12,7V

80% = 12,5V

60% = 12,3V

40% = 12,1V

0% < 11,7V

Som minimum skal du sørge for at have haft en lader på batteriet, inden du sætter forbrug til det. Ellers risiker du at beskadige batteriet da væsken vil sulfatere. Specielt et startbatteri kan tage skade hvis det har stået hele vinteren og du starter motoren med lav spænding.

En Ctek lader har en helt speciel ladekurve der gør at batteriet er effektivt endnu længere. I korte træk kombinerer den pulsladere og switch-mode ladere. Den deler det op i 8 trin og alt efter temperatur, lader den med forskellig spænding. Hvis batteriet kun er lidt afladet skal der kun pulslades, men hvis det er længere nede, er det vigtigt at få afsulfateret først. Det giver længere batterilevetid og den merpris man betaler i forhold til en billig lader, vil hurtigt tjene sig hjem.

Selv mindre både med 12V-batterier kan have en batteribank fra 75Ah og op til 150 Ah. Til vedligeholdelsesopladning kræver det en oplader, der er designet til at kunne klare marinemiljø. M-45 er en 4-trins oplader med unikke funktioner, såsom desulfatering og sikker vedligeholdelsesopladning mellem sæsonerne. M100 laderne er en fuldautomatisk 8-trins batterioplader der leverer 7 amp. Begge opladere analysere om batteriet kan bevare den rigtige opladning og fjerner skadelige blysulfatkrystaller og giver en dermed en effektiv opladning.

Ctek M45 og M100 marineladere er IP65 godkendte, hvilket betyder at de er stænk og støvtætte

M100 laderne er installeret med den praktiske Recon-mode, som genetablere batteriet efter en dyb afladning. Hvilket kan forekomme unde lange kapsejladser og lange ture på havet.

CCA = Energiudladning

AH = Ampere Timer

mAH = Milliampere Timer

Jo højere AH/mAH - Jo længere før ny opladning.